Zelfverzekerd Worden in 10 Simpele Stappen

Zelfverzekerd Worden in 10 Simpele Stappen

Veel mensen zijn onzeker over zichzelf en dit belemmert ze bij veel dingen in hun leven. Ik wil jou graag helpen om deze onzekere gedachten te verhelpen zodat je zelfverzekerd kunt worden en weer met volle teugen van je leven kunt genieten. Iedereen wil toch zorgeloos door het leven gaan, alsof het elke dag vakantie is? Je bent immers niet op deze wereld gezet om dag in dag uit te overleven, maar om dag in dag uit van het leven te genieten!

Zelfverzekerde vrouw

 

1. Ga naar de sportschool

Veel onzekerheid komt vanwege je uiterlijk of lichamelijke kenmerken. Het dagelijks leven kan dan ook op een lijfkeuring lijken. Veel lichamelijke onzekerheden kun je makkelijk oplossen door te gaan sporten.
Je hoeft hier helemaal niet veel tijd aan kwijt te zijn. Sporten heeft al zin als je 2-3 keer per week een uurtje bezig gaat. Je zult het verschil na een maand al kunnen zien! Het is wel belangrijk dat je je goed trainingsschema volgt en je naast je voeding ook supplementen of afslankproducten gebruikt om het maximale resultaat te bereiken.

Naast het feit dat je fysieke uitstraling beter wordt, doet het psychisch en qua fysieke weerbaarheid ook wat met je. Doordat je lichaam beweegt blijft het gezonder, en wordt je weerstand verhoogt. Hierdoor word je minder snel ziek en zul je meer levensenergie krijgen, wat vaak ook zorgt voor een algemeen positievere instelling.

Fitness buiten

Sporten is ook goede manier om jezelf psychisch te trainen. Veel mensen haken af omdat zij een keer “geen zin” hebben. Dit is natuurlijk een heel makkelijk excuus. Probeer door te zetten en je zult uiteindelijk trots zijn op jezelf, en de resultaten die je er van krijgt.

Je traint hiermee je doorzettingsvermogen, een van de belangrijkste eigenschappen om zelfverzekerd te worden. Dit zorgt er namelijk voor dat je vertrouwen hebt in je eigen kunnen, en dat je doelen gaat behalen die dat weer gaan versterken!

2. Onzeker over je vaardigheden

Er zijn veel mensen die dingen niet willen of durven te doen. Deze dingen zullen ze altijd uit de weg gaan, en ze zullen om deze reden er natuurlijk ook nooit beter in worden. Bij onzekere mensen wordt dit versterkt omdat je niet geloof in jezelf en je eigen kunnen.

Dingen doen begint bij geloof in jezelf! Realiseer je: je kunt meer dan je denkt. En het is normaal dat je niet de beste zult zijn in iets dat je niet vaak doet! Daarnaast zijn er ook dingen waarin jij beter bent dan iemand anders. Denk goed na, want soms zijn het de simpele dingen waarvan jij niet eens doorhebt dat je er goed in bent.

Ook zijn niet alle dingen waarin je goed kunt zijn relevant. Misschien ben jij wel heel goed in het bewaren van overzicht in jouw werk, terwijl iemand anders weer goed is in minigolf. In dat geval heb jij waarschijnlijk meer aan je vaardigheden en moet je het feit dat minigolf niet jouw sterkste punt is kunnen relativeren. Want welke van de twee zou jij nu beter willen beheersen? Daarnaast kun je natuurlijk ook gewoon minigolf blijven oefenen totdat je het wel goed kunt!

Mensen willen vaak binnen hun comfort-zone blijven zodat ze niet zullen falen. Maar wat is er nou erg aan falen in iets wat je nog nooit eerder hebt gedaan? Er zijn nog nooit personen geweest die in hun leven geen enkele fout hebben gemaakt. Het leven is een proces van vallen en opstaan, dus waag wat en win wat!

 

Vaardigheden ontwikkelen

3. Onzeker over je toekomst

De toekomst kan eng zijn, vooral als je nu niet goed in je vel zit. Je denkt misschien dat je leven in deze lijn door gaat en je ongelukkig dood gaat. Dat is zeker niet zo, waarschijnlijk heb je nog genoeg tijd om iets te veranderen. Je hebt je leven zelf in de hand en er zijn oneindig veel mogelijkheden.

Iedereen is bang om ouder teworden en dat worden wij ook, dus dat mag je accepteren. Daarnaast moet je je ook beseffen dat in elk jaar 365 dagen zitten en je in elke dag kunt doen wat je wil. Dus als er bepaalde dingen zijn waarvan je denkt dat je spijt krijgt als je ze niet gedaan hebt, doe die dan voordat het te laat is. Door dingen te doen verminder je je onzekerheid. Niemand is onzekerder geworden door dingen te doen, vooral door dingen niet te doen!

Ben je bang dat je vast zit op werk? Dat je je daar nu al zorgen om maakt kan er op duiden dat er weinig doorgroeimogelijkheden zijn, of dat je simpelweg het werk niet leuk vindt en dit niet de rest van je leven wil doen.

Ga op zoek naar ander werk en kijk naar de mogelijkheden. Misschien ben je zo diep in de sleur dat je onderbewust ongelukkig wordt, maar niet eens weet waardoor nou precies. Kijk wat de banenmarkt jou te bieden heeft en kom uit die sleur!

Ga er op uit

 

4. Durf te praten

Het is moeilijk om te praten met vreemden, maar wel een heel belangrijk punt. Sociaal zijn kun je leren, en dat is alleen door het te oefenen. Stap eens op een vreemde af en stel gewoon een vraag. De andere persoon zal gewoon reageren en jouw vraag beantwoorden, en voor jou is dit een manier om te leren op mensen af te stappen.

Als jij mensen durft aan te spreken zul je vanzelf zelfvertrouwen opbouwen. Het is immers een vaardigheid waarvan je zult ondervinden dat het een stuk minder erg is dan je dacht. Praten kun je op elk moment doen en er is altijd wel een gelegenheid.

Sta je in de lift met een collega die je niet kent, zeg dan iets algemeens. Bijvoorbeeld over de wedstrijd van Oranje die gisteren plaatsvond of het mooie weer. Een gesprek hoeft niet altijd diep te zijn, maar kan er wel voor zorgen dat je je gewoonweg minder ongemakkelijk voelt.

Praat met vreemde mensen

5. Focus op de pluspunten, niet de minpunten

Onzekere mensen zien vaak van dingen de negatieve kanten in plaats van de positieve. Hierdoor is iemand die onzeker is ook erg kritisch op zichzelf en ziet niet de positieve dingen, of ervaart deze een stuk minder sterk. Dat is zonde, want dit zorgt natuurlijk voor een negatieve spiraal.

Negatief denken is een instelling en is soms ook aantrekkelijk omdat het vaak makkelijker is dan positief denken. Daarnaast houden mensen er ook van om te zeuren over dingen, zoals over het weer.

Je kunt jezelf betrappen op je denkwijze door elke keer na te gaan of bij deze negatieve gebeurtenis ook iets positiefs was. Als je er op deze manier naar kijkt zul je beseffen dat het allemaal wel meeviel en het toch minder negatief was dan je in eerste instantie dacht. Naar verloop van tijd zul je minder snel, of intens negatief over een voorval denken.

Positief Today Is Gonna Be A Good Day

6. Stap uit de comfortzone

Alles het zelfde te doen zoals je altijd doet zorgt voor een makkelijk leven zonder zorgen, maar kan er ook voor zorgen dat het leven saai wordt. Stel dat er nu iets wel eens anders gaat dan gepland? Dan kan het zo zijn dat je een beetje in paniek raakt en de situatie niet goed aan kan.

Kom uit die sleur! Het leven is te lang om hetzelfde te blijven leven totdat je dood gaat. Daarnaast getuigt het ook van een hoog zelfvertrouwen om juist uit die comfortzone te gaan. Zelfverzekerde mensen zijn namelijk niet afhankelijk van de situatie, omdat zij geloven dat zij zelf de regie hebben in een situatie!

Stap uit je comfort zone

7. Fake it till you make it

Een van de bekende technieken om zelfverzekerd te worden, is door zelfverzekerd over te komen. Door middel van deze techniek houd je de mensen om je heen voor de gek, maar je eigen hersenen ook. Je gaat je zelfverzekerd gedragen en neemt dit onderbewust ook over.

Doordat je dit uitstraalt denken anderen ook dat je zelfverzekerd bent. En dit zorgt er op zijn beurt weer voor dat jij het gevoel van bevestiging krijgt. Er is ook gebleken dat je zelfs je stresslevels omlaag gaan door in een krachtige houding te staan!

Krachtig door Zelfvertrouwen

8. Schrijf het van je af

Door dingen van je af te schrijven verwerk je ze beter. Dit geldt bijvoorbeeld ook als je iets moet leren voor school. Vervelende gebeurtenissen kun je ook beter vergeten door er over te schrijven. Hiermee zorg je er ook nog eens voor dat je er de volgende keer minder mee zit.

Tegengesteld helpt schrijven ook. Door te schrijven over bijvoorbeeld leuke dingen die je deze week hebt gedaan sta je even stil en kun je beter beseffen dat het leven best goed is. Ditzelfde geldt ook voor bijvoorbeeld vaardigheden waarin je goed bent. Hierdoor krijg je beter inzicht in jouw situatie en kun je trotser zijn op dingen die soms zo normaal lijken!

Schrijven is perfect om dingen in perspectief te kunnen bekijken, om deze reden zou schrijven deel moeten zijn van je dagelijkse routine om jezelf te verbeteren. Schrijf een dagboek waarin je opschrijft waar je tegen opliep en wat leuk was en je goed deed.

Schrijf Het Van Je Af

9. Verzorg jezelf goed

Door er goed uit te zien ondersteun je je eigen zelfvertrouwen.

Je zult het vaak zien, mensen willen er goed uit zien voordat ze de deur aan gaan. Veel vrouwen bijvoorbeeld durven niet zonder make-up naar buiten of in hun zondags kloffie. Door er goed uit te zien ondersteun je je eigen zelfvertrouwen en denken mensen ook eerder over jou dat je goed voor jezelf zorgt.

Bedenk je wel: jezelf goed verzorgen is een middel, maar zeker niet de oplossing tot jouw ijzeren zelfvertrouwen. Jouw zelfvertrouwen is een combinatie van factoren en jezelf goed verzorgen en kleden is daarvan slechts één.

Kleed je goed en voel je goed

10. Doel voor doel

Door doelen te behalen zorg je er voor dat je proactief bent en vooruitgang boekt in je leven. Dit geeft je een gevoel van voldoening en zorgt voor zelfontplooiing. Naast het feit dat je trots kunt zijn dat je iets kunt afstrepen is het ook stressverminderend, omdat de klus geklaard is en voorlopig niet meer gedaan hoeft te worden!

Ook de kleine doelen tellen mee; maai het gras, doe de afwas of maak je bed op! Maak een lijstje, of schrijf de taken in je agenda. Streep ze door als je ze gedaan hebt. Door deze manier zorg je er ook voor dat je meer gedaan krijgt en dingen niet vergeet.

To do list

Schrijf je voor meer tips in op de nieuwsbrief die je onderaan deze pagina vindt. Je wordt dan op de hoogte gehouden van de laatste tips zodat ook jij aan je zelfvertrouwen kunt werken!

admin

Altijd bezig met mijzelf verbeteren in sociaal en werkgerelateerd opzicht, en ik wil graag ook anderen hiermee helpen!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *